Wij Trädgårdar

När vi var uppe i Ockelbo så var jag ju tvungen att ta en tur till Wij trädgårdar. Vi hade första dagen gått en snabbis genom med Borka och hans moster. Men dagen efter på morgonen innan nån annan gått upp så drog jag dit också, och så skönt att gå dit innan alla andra var där (det öppnar kl 10, men dagen innan fick vi årskort när man betalade entré, så jag ansåg att jag fick smita in vid kl 8).
 
Skogens trädgård såklart
 
fina kontraster md Achillea, astrantia och rallarros
 
Köksträdgården var full med fina kombinationer. Till vänster: Spetsblomster 'Graceland' tillsammans med jätteverbena och malva. Til höger kål tillsammans med Blåmåra
 
Och det här tyckte jag va trevligt med informationsskyltar som förklarar saker och tillvägagångssätt i kökslandet.
 
Något som jag dock tyckte va trist var att studenternas trädgårdar inte riktigt va som dem brukade. Dem brukade ju utgå från ett tema och göra helt utflippade roliga små egna trädgårdar. Nu hade dem mer exprimentfält, vilket förvisso var upplysande men inte riktigt det jag sett fram emot. Här ser man iaf vad skillnade blir mellan fänkål som är förkultiverad och direktsådd.
 
Dem provade även olika gödslingsmedel, här gräs.
 
Och dem fina meningarna som står utspridda lite överallt.
 
Majsen börjar få sin hårighet
 
Och uppe i örtagården är det lugnt och nykrattat när jag kommer dit.
Så får rundvandringen vara slut för detta år, och jag kommer tillbaks om nåt, några år igen.
0 kommentarer publicerat i Nutid, Växtlighet;
Taggar: achillea, astrantia, blåmåra, fänkål, gräs, jätteverbena, majs, ockelbo, rallarros, spetsblomster 'Graceland', wij trädgårdar