Kryddlandet

Idag har jag inte riktigt varit sådär sprudlande med energi som jag brukar va på mina lediga dagar, men har lyckats få lite gjort iaf. Ett stor punkt som konstant står på att-göra-listan är att plantera alla växter jag tog hem från jobbet i höstas, "problemet" är att jag får ju nya växter hela tiden. Så den där punkten finns alltid kvar, men det är ju underbart (och väldigt ekonomiskt) att man kan få lite växter ibland, speciellt med tanke på att jag har planerat in minst två stora perennarabatten på ca 100kvm styck. Till det går det åt en himla massa plantor, men allt kommer ju inte göras samtidigt. Och så kommer det gå åt en himla massa jord som jag ska räkna ut vad det kan kosta att få hemfraktat från jehander som ligger bara 10 km bort.
 
Men idag har jag glesat sallad o morötter, klippt lite gräs från kanterna på rabatter och dyl, rensat ogräs i rabatterna (vilket är värst att göra uppe i woodlandet eftersom myggen härjar där oavsett väder), planterat ner lite blå bondsyren, spirea och astilbe.
Men egentligen det enda planerade idag var att jag skulle plantera i kryddlandet vid grillen, vilket jag gjorde. Dock hade jag inte en uppsjö av olika konstiga kryddväxter, så jag blandade in lite gamla medicinalväxter med kryddväxterna.
 
Ja, syns ju kanske inte jättebra, men så blev det iaf.
Blev bla fransk dragon, gräslök, timjan, salvia, pepparmynta, oregano, basilika och rosmarin som de rena kryddväxterna.
Sen kom läkerudbeckian (Echinacea pallida) och Rödkvanne (Angelica gigas) som gamla medicinalväxter, till dem hör nästan höstsilveraxet också (Actaea simplex) eller tror jag iaf, för släktingen läkesilverax (Actaea racemosa) har en rot som indianerna använda för tinnitus och reumatism, så antar att A. simplex kan gå under läkeväxter också, den ger ju ett väldigt fint rött bladverk iaf, o doftar gott sen.
Jajuste, planterade ju ner min lilla Gingko biloba där också, också medicinalväxt som blir ett helt träd. Men tänker att den växer såpass sakta att betongen hinner vittra sönder innan Ginkgons rötter spräcker den. Och så planterade jag den på grundaste (längst till vänster) stället, där rötterna kommer väldigt fort ner i vanliga marken, så borde inte bli ett problem iaf.
 
Gingko biloba:
  • 'Gingko' betyder silveraprikos (på kinesiska)
  • 'Biloba' betyder två lober och syftar på bladens form
  • Fröet innehåller smörsyra vilket gör att det luktar som härsket smör
  • Dock är det bara honplantorna som får frön, därför planterar man oftast hanplantor för att slippa lukten.
  • Fröet är ätbart efter att det skalats och kokats. Det ingår i japanska maträtter och traditionell kinesisk mat och serveras ofta på bröllop. Man måste dock vara försiktig eftersom "frukten" kan innehålla skadliga halter av vätecyanid.
  • Trädet är ovanligt tolerant mot luftföroreningar och har därför planterats utmed hela Hornsgatan
  • Ett extremt exempel på dess härdighet är att fyra ginkgoträd växte närmare än 2 km från platsen för atombombsdetoneringen i Hiroshima 1945. Och Ginkgon var en av de få arter som överlevde explosionen på så nära håll.
Förresten så äger jag en Honungsbsuke (Melianthus major) som jag planterade ner där också, men den har jag absolut ingen aning om den är ätlig eller giftig, bladen luktar hasslenötter, och blommorna (som jag aldrig lyckats se) ska dofta honung. Nån som har koll på giftigheten på den?