Trädgården efter frost

Den 25 september kom första frosten hit. man blev lite förvånad på morgonen när man satt sig i bilen och inte såg ut tackvare all frost på bilrutan.
Mycket klarar sig ju bra, speciellt efter bara första natten, men nu har det varit frost några nätter iaf.
 
min höstfägrings kruka mår bra, men konstigt vore annars. Är ju tåligheter som ljung, kål, timjan, alunrot och ett gräs jag köpte tidigt i våras som har hållit sig fint hela säsongen.
 
Petuniorna mår förvånansvärt bra, och jag såg nu att dem har massa massa frön som jag ju måste ta tillvara på. Aldrig frösått petunia, lite för att petunia inte känns som min typ av blomma, men herrans vad den blommade och aldrig såg skräpig ut. Och jag tycker fröställningarna ser ut som papegojnäbbar.
Dock hade bladipomean i mina stora plantering på verandan farig väldigt illa av frosten, ser inte alls roliga ut. Frågan är om man ska ta bort dem och sätta dit nå barrigt, vintrigt skojigt eller om jag bara ska låta det va över vintern..hmmmm..
 
Många av sakerna i odlingsbäddarna tyckte också att det va lite för kallt.
 
Men min Helenium 'Kanaria' blommar för fullt och har gjort så hur länge som helst. Den står ganska långt upp i trädgården, men den lyser på långt håll.