tecknande

Jag har börjat teckna lite igen. Jag höll på väldigt mycket när jag va yngre, men efter gymnasiet blev det liksom inte av längre och kan sakna det lite. Så tänkte att jag kombinerar tecknande och lärande om floran och faunan i min trädgård. Så försöker teckna saker jag ser i trädgården, än så länge har det bara blivit tre insekter, men vi får se om ett tag om jag lyckas få ihop en  liten samling.
 
Jag tänkte också att jag ska bli bättre på att färglägga, så använder mina akvarellpennor som har följt mig genom typ hela livet, och som jag älskar dem!    
   
         
En tjugotvåprickig nyckelpiga aka Psyllobara vigintiduopunctata, ca 5 mm och livnär sig på mjöldaggssvampar på flockblommiga växter.
 
   
En Ekspinnare aka Lasiocampa quercus, honan (nattaktiv) ca 70mm och hanen (dagaktiv) ca 48mm. Det va nog en hona vi såg en kväll efter att mina kollegor varit här, för faan vad stor den va!
Och alltså, när de olika könen är aktiva olika tider på dygnet, när parar dem sig? Eller finns det nån timma i gryningen/skymningen som dem hinner träffas?
 
0 kommentarer publicerat i Nutid, Pyssel;
Taggar: Lasiocampa quercus, Psyllobara vigintiduopunctata, akvarellpennor, ekspinnare, teckna, tjugotvåprickig nyckelpiga