Tusen trädgårdar

I år lyckades jag komma iväg (=inte jobba) när tusen trädgårdar va! Så jag och en kompis som jag inte träffat sen mellanstadiet typ tog oss en mini-runda på två trädgårdar. Dock fotade jag bara i den första och inte alls lika mycket eller engagerat som jag brukar när jag trädgårdsnördar, men ibland måste man hinna umgås och se sakerna genom ögat och inte kameralinsen också!
 
Den första vi va på låg i Kungsängen och ägdes av paret Walderö (deras hemsida). Mannen där, Torsten va väldigt trevlig och kom fram och berättade och pratade med Lina och mig när vi kommit in en bit i trädgården. Det första som vi häpnade över va en feting murgröna som va ca 30 år. Den hade hittat själv vägen till en stor tall som stod på trädgården för att växa upp där nästan som ett eget litet träd på trädet.
 
Några meter ifrån murgrönan stod ett tulpanträd också, som blommade vilket vi dock inte såg på en gång. Och man va sugen att ta en stege upp för att se hur blommorna såg ut på nära håll, men det va ett stort träd så blommorna längst ner va rätt högt upp ändå.
Annars va det dammen som va central i trädgården där woodlandsväxterna utgick ifrån. Dem hade lyckats bra med att få lummighet men ändå få det till en ljus trädgård.
Och så hade dem en liten bäck som gick ner till dammen
ja, nä, inte alls lite avundsjuk på deras trädgård! Men så hade dem hållt på i ca 40 år också, så jag ligger lite efter med mitt ett år jag haft min trädgård...
 
Och deras vattentorn som alla samlades runt och förundrades över. Maj-Lis Pettersson hade tydligen också förundrats över den en gång när hon varit på besök. Och den va väldigt ball, och ett väldigt mysigt ljud, sådär lagom, inte så man blir helt kissnödig utan som ett svagt brus bara.
0 kommentarer publicerat i Nutid, Växtlighet;
Taggar: Walderö, brunnera, damm, funkia, hosta, japansk lönn, murgröna, näckrosor, tall, tulpanträd, tusen trädgårdar, vattentorn