Pyssel med gips

Ja, jag hade ju beställt formar med kugghjul som jag hade tänkt att jag skulle gjuta med gips i. Men när jag väl fick formarna så va det inte riktigt såna formar, jag va nog lite ivrig när jag beställde helt enkelt, dem va nämligen inte tillräckligt djupa för att kunna gjuta i. Men dem va ju balla iaf, och jag hade ju redan köpt gips så jag byggde en liten låda till formarna så jag kunde gjuta små "tavlor" istället. Så får jag se om man kan göra nå skoj med dem sen.
Jag hade åkt till Panduro i Barkarby för att köpa gips och när jag ändå va där så köpte jag en latexform som va en döskalle, såg sådär halvskoj ut, men när den va klar tyckte jag att den va betydligt snyggare än vad jag trodde den skulle va. När jag ändå höll på med gipset så provade jag att hälla i mina fimo formar som jag gjorde förut. Just gips i fimo va kanske inte den bästa kombon, gipset lossade inte vidare värsta bra från fimon.
Väl på Panduro hittade jag flytande latex också, som man kan göra egna formar av. Så jag hitta min lilla Totoro jag gjort och har penslat på två lager än så länge. Lagrena måste torka mellan varje, men efter 5-10 gånger så ska formen va klar. Ska bli spännande att se om den går att använda sen, skulle va kul. Så skulle jag kunna fixa egna latexformar på kugghjul om det funkar, ska bara köpa på mig nå snygga kugghjul i lagom storlek.
Jag göt allting igår och imorse så lossade jag på grejerna och såg hur det såg ut. Mina små tavlor blev rätt bra, ska måla dem i koppar o svart och lite industriellt och se hur det blir.
 
 
0 kommentarer publicerat i Nutid, Pyssel;
Taggar: Steampunk, döskalle, flytande latex, gips, kugghjul, latex, totoro