Helgjobbet

Helt plötsligt har jag fått en del att göra/ jobba med. Vilket såklart är väldigt bra och trevlig. Man blir bara lite överraskad när allt kommer på en gång.
Dels har jag fått jobb varje fredag på min föregående praktikplats, Trädgårdsbruket. Och där jag antagligen kommer få jobba mera under sommaren.  Och efter kristi himmelsfärds helgen så öppnar Ulriksdals, där jag också ska jobba. Vilket ska tryckas in på helgen eftersom jag går i skolan annars
Förutom det så åker jag ner nästan varje helg till landet a.k.a. Borghamn för att jobba med en trädgård jag fått i uppdrag.
Och eftersom Ewa står och är bästa skvallertanten i jobbet så känner hon dem flesta i Borghamn och har en tendens att luska reda på om de behöver trädgårdshjälp. För jag har även fått ett nytt uppdrag där nere. Och med tanke på att det tar 4h enkel resa ner så är det lite opraktikst. Men trevligt ändå med folk man känner :)

En del har större eller mindre projekt på sina tomter iaf.
Ett projekt som tog abnormt mkt mer tid än jag trott var detta stenrös.



det var en hikslans massa sten som kan bli hur fint som helst.
Det växer dock oönskad humle, brännässlor o lite annat smått och gott där
Och för att det inte ska växa upp allt igen på nytt
så måste jag försöka ta bort så mkt jord som möjligt.
Vilket tar sin lilla tid.
Plus att jag vill ha röset mer som en kulle och inte helt utsmetad som den är just nu
Efter ca 4 h arbete så var jag klar med en liten del iaf:

Jag har gjort små fickor som jag ska plantera silverarv i,
och nedanför stenröset ska det planteras lammöron `Silver Carpet´-
som inte får lika mkt blomställningar som den vanliga lammörat.

Det kan även visa sig hur intresseard människorna har varit
i sina trädgårdar.
Som dem två vackar pionerna som hade blivit helt överväxta
av slån och gräs.

Det växer alltså pion här.....det ser ni väl...inte
Men allt kan räddas!


Det skulle behövas ett ordentligt kantskydd om man inte vill göra om det här hela tiden.
För den oengagerade är kantskydd väldigt bra.
När jag jämförde med pionerna i grannens trädgård som inte haft
starkt gräs som konkurrent så hade de kommit betydligt längre.
Det är nyttigt att se sådana konkreta exempel ibland så man
förstår vikten av att rensa bort ogräset :)


Och eftersom jag tycker att jag inte har tillräckligt med jobb redan
Så tog jag på mig att lägga en marmor gång hos päronen också.

Det här är precis när man kommer ut från våran veranda.
Ewa går till höger för att gå till sin affär.
Lasse går till vänster för att gå till sin verkstad.
Gräset blir slitet och obefintligt på dem stråken de går på.
(syns till vänster tydligt)
Och på både höst & vår blir dessa stigar helt leriga.
Vilket dels innebär att man själv blir väldigt skitig,
det blir halt att gå där
och hundarna blir toksmutsiga!
Gräste runt gatstenarna blir också väldigt högt
så man inte ser de vackra stenarna på somrarna.
För att slippa detta har jag börjat bygga en gång.
Av marmor(!)
Vilket är ett av de absolut dyraste markbeläggningsmaterialet
 man kan använda.
Men eftersom vi bor i Borghamn, där det finns ett kalkbrott.
Så kan vi plocka marmor gratis på stränderna,
av alla spillbitar som de icke önskar.
Och det fanns även mindre gurs vid återvinningen
även det gratis.
För att det ska hålla längre från rotogräs så har jag lagt markduk i botten


Tyvärr hade jag inte tillgång till någon finare sand.
Vilket gör att plattorna ligger bättre och mer stilla.
Att lägga det direkt på gruset är inte att föredra egentligen.

Det går åt en väldans massa stenar iaf.
Och Dante tyckte det var extra mysigt att ligge på stigen,
iaf när jag skulle jobba på den.
Och själklart ligga i vägen så mkt som möjligt!