ledig onsdag

Idag är jag ledig och hade nån vision av att jag skulle gräva ner massa perenner som jag övervintrat. Men eftersom det blåste halv storm ute så fick det bli mer fix inne idag. Har planterat om Riciner och gul lök och möblerat om lite med växterna så att det ser mer ordningssamt ut (och så man kan se ut genom köksfönstret...) Och så hann jag göra ost-och skinkpaj och kålpudding, dock ska vi inte ens äta hemma idag så det blir till en massa matlådor. Idag fyller nämligen våran polare år, så då ha kompisgänget som tradition att alla går till Golden Cave och äter där (och nästan alla tar deras sjukt goda plankstek).
 
Men innan jag höll på inne var jag ute en liten stund iaf, klippte bla ner en del perenner och finfördela dem och lät det ligga kvar i rabatten. Gick en runda i trädgården för att se om det hade hänt nåt nånstans, det mesta man ser är kirskål och maskroser som sticker upp. Och känner redan nu att jag skulle behöva gräva upp de befintliga rabatterna för att dela perennerna från kirskålen, men det kommer nog bli ett senare projekt, det kanske inte är så farligt som jag befarar.
 
Hittade en påfågelöga-fjäril som sola sig på gräsmattan, och jag kan inte låta bli att bli helt fascinerad över att dem överhuvudtaget kan flyga när det blåser så mycket ute dem borde ju bara fladdra iväg, men icke.
 
några meter ifrån fjärilen satt en liten nyckelpiga och väntade på bättre tider.

och små små tusenskönor har börjat titta upp i gräsmatten, vissa tycker detta är ett väldigt jobbigt ogräs, men jag tycker dem är så fina och frodiga så dem får gärna besudla min gräsmatta.
 
Och vintergäcken som jag plantera i höstat har kommit upp, väldigt trevligt. Bredvid den sticker det även upp små blad som ser ut som små tulpanblad, kommer dock inte ihåg om jag planterat nå tulpaner där :D
 
0 kommentarer publicerat i Min trädgård, Nutid;
Taggar: Golden Cave, kirskål, nyckelpiga, plankstek, påfågelöga, tusensköna, vintergäck