Egen fruktpuré

När Vincent skulle börja med smakportioner så köpte jag på mig lite olika burkar för att se om det va nåt speciellt han tyckte om eller inte tyckte om. Det visade sig att han verkar äta vafaan som helst, tom hela burken av potatis och broccoli som va så seg som klister, fastnade i gommen och han fick rysningar av den, men den lyckades han få i sig hela burken iaf.
Men efter den så kände jag att mina "krav" för vad god barnmat var skönk drastiskt. Vilket va skönt eftersom jag då kände att göra egen barnmat och fruktpuré va rena barnleken när jag inte va tvungen att krydda den "god".
Jag tänker att det alltid är billigast att göra saker och ting själv, men ibland vet man inte riktigt hur mycket billigare det blir. Så nu räknade jag lite på min fruktpuré.

Sempers fruktpureér kostar 9.90kr, jag brukar dock köpa Hipp som är ekologiskt som kostar 12.90kr. Om man köper på sig sex burkar blir det 59,40kr för semper och 77,40kr för Hipp. Idag gjorde jag egen frukpure som räkte till precis sex barmatsburkar (125gram). Jag hade köpt 0.5 kg ekologiska bananer (22.90kr/kg) och 0.6kg päron (10kr/kg) till dessa. Dessa frukter kostade tillsammans 19kr, det blir ca 3,16kr/ burk. Betydligt billigare än att köpa, så det känns bra :D
 
#1 - - syster:

Ja, oj! Det var ju lite skillnad! Låter som att det absolut värt att göra eget sen när det blir aktuellt! :)

Svar: ja absolut. Det är skitsmidigt att göra själv, tar lite småtid att hacka allt innan man kokar det bara :)
Kim Lee