Viktnedgång so far

Jag kan inte ens skylla allt på graviditeten. Utan mer på att det är livsfarligt att va sambo med nån som också tycker det är väldigt mysigt att äta glass till filmen på kvällarna...Eller smågodis, eller äppelkaka, kladdkaka eller vafaan som helst med massa socker i typ. Och att jag inte hade nån självdisciplin och rörde mig för lite gentemot hur mycket jag åt. För mycket intagna kalorier jämfört med vad jag förbrukade under en dag, egentligen är det bara så lätt.
Innan graviditetet vägde jag 95 kg, det mesta jag nånsin vägt då, sen blev jag gravid och dagen före förlossningen vägde jag 116kg, 21kg upp vilket ändå är hyffsat normal viktuppgång under en graviditet. När väl herr bebis pluppat ut så gick jag ner 13kg nästan på samma dag (en vanlig graviditet väger 13kg enligt "böckerna" med bebis, fostervatten, moderkaka och allt annar spännande). Vilket gjorde att jag låg på 103kg, vilket är väldigt mycket kilon. Jag är 163cm lång och enligt BMI ska jag ligga mellan 50-65kg.
Jag har aldrig haft problem med kroppen eller leder pga min fetma tackvare att jag ändå rört mig relativt mycket. Men jag kände där när jag visste att jag skulle spendera åtminstonde det kommande halvåret hemma med en bebis att jag måste bryta mönstret jag haft innan. Och även om jag precis fått bebis kände jag ändå att just nu hade jag all tid i världen för att faktiskt engagera mig i att äta bättre, gå längre promenader och kanske börja styrketräna.
Sagt och gjort, jag la om kostplanen så jag "deffade" vilket vill säga ät massa protein och så lite kolhydrater som möjligt. Detta funkade väldigt bra för mig. Jag käkade kvarg istället för mackor på dagarna och middagen bestod av sallad istället för ris eller pasta, tillsammans med en köttbit.
 
Detta är 22 Juli, fem dagar innan herr bebis kommer ut. väger nog 115kg här.
 
 
 
 
"Före" fotot är taget 24 Oktober så då hade jag redan hunnit gå ner till 80,5kg (alltså redan 22,5kg från mina 103kg jag hade efter graviditeten, men hade inget annat foto från tidigare).
"Efter" fotot är taget idag 6 Februari då jag väger 68,5kg, så 12kg skillnad.
 
 
 
 
För att se lite större skillnad så kan man jämföra centimetrar. Där började jag mäta 5 Augusti, bara 8 dagar efter graviditeten, och senast jag mätte mig va 30 Januari, då det hade blivit en skillnad på 31,2 kg sedan Augusti. I midjan så har jag gått från 116cm till 77cm, alltså 39cm. Och på höften från 130cm till 101 cm, alltså 29cm.

Sedan 9 Augusti har jag fört såna här vikttabeller för att se hur det går, vilket är rätt skoj att se.
För även om vissa dagar går upp så går det mycket ner över lag. Just idag har jag gått från 103kg till 68,5, vilket blir 34,5kg. Och då är inte graviditeten inräknad med sina kilon. Det hade varit roligt att mäta omfånget på magen när jag va höggravid för att jämföra med dagens mått. Och även om jag har en väldigt degig mage fortfarande så är jag imponerad över hur mycket huden kan töjas och dra ihop sig igen.
Ja, jag är inte helt i mål än, men ville ändå bara se vart jag kommit på dessa typ sju månader.
 
Det enda fotot jag har direkt efter graviditeten är när jag är nere på landet.
Och så ett foto från ett par helger sedan, då ser man en viss skillnad i ansiktet.
(Just idag känns det som bloggsidan fuckade ur totalt, alla bilder hamnar skitkonstigt och jag får det inte spec bra. Och så har jag en skrikande bebis som tycker att bloggande är skit och onödigt så nu får det se ut som det gör...)
 
3 kommentarer publicerat i Nutid
Taggar: BMI, viktnedgång, viktresa, vikttabell
#1 - - syster:

vet att jag redan tjatat om det här 700 gånger men jag är stört jävla imponerad över vad du åstadkommit! galet galet galet! sjukt bra jobbat! du ser ju fan anorektisk ut på dom senaste bilderna, bara för att man är van vid att se dig så mkt större. :D

Svar: haha, men det är skittrevligt att höra iaf! Jag känner mig lite stolt att jag haft så bra självdisciplin så pass länge och känns som det kan funka det här. Men det peppar mig massa också att du tänker på mat och promenader också, dels så jag inte hamnar efter och så låter jag inte som värsta besatta när jag snackar och tänker på det :Phaha, ja, fotot du skicka från Jossan va första helbild på mig jag sett på typ halvår, va lite skillnad. Blir alltid sån skillnad att se på foton jämfört med spegeln, och speciellt när det är människor bredvid som man brukade va typ 3 gånger så stor som, nu är jag kanske bara typ dubbelt så stor :P
Kim Lee

#2 - - Anna:

Helt sanslöst ju! Hur mycket jag än älskat dig exakt som du sett ut större delen av tiden jag känt dig är jag djupt imponerad av din målvedenhet och dina resultat! Du ser ut att må bra och det gör mig glad att se! Undrar också lite smått vad du tänker förändra härnäst? :)

Svar: haha, tackar tackar Anna! Ja, jag mår väldigt bra och känns skönt att kroppen känns "fräschare" och stabilare nu. Hahah, ja, jag har gått från att varit en tjock liten rastatjej som är inneboende hos folk till en smärtare "träningstjej" som är både mamma, matte och husägare. Snart vet jag inte vad som finns kvar att ändra på ;P
Kim Lee

#3 - - Anna:

*målmedvetenhet (jag har inte blivit dyslektisk) :)